söndag 22 april 2018

Att vara lärare



På sociala medier och i tidningar möts vi av hårda rubriker och artiklar om vårt arbete och vår situation. Men hjälper denna negativa uppmärksamhet? Hjälper det att vi bara lyfter det negativa? I Sundsvalls kommun har vi de senaste åren haft en klass som blivit två i Vi i femman och två klasser som vunnit. Det kan man tycka att media skulle älska och lyfta fram, men jag måste säga att det har rapporterats om det, men inte speciellt mycket. I vår stad har vi alltså några av landets smartaste femteklassare och ingen är intresserad av vägen fram till framgången. Fakta kring vad som inte fungerar i skolan behövs och det är viktigt, men lika viktigt är det att kunna ge bra positiva exempel på hur skolor arbetar, för vi har många lärare och skolor som gör ett fantastiskt arbete. Det gäller att vi tillsammans kommer fram till lösningar på problem. Vi behöver hjälpas åt att lyfta skolan och vår glädje till lärandet.

Vår arbetsbörda kan underlättas om vi hjälps åt genom att lämna vår komfortzon av att ensam styra i klassrummet till att hjälpas åt och stötta varandra med elever, föräldrar, planeringar, bedömningar och lektioner. Att hjälpas åt i kollegiet sparar tid till annat som kan ge lite extra i undervisningen. Den kontinuerliga formativa bedömningen är viktig och dem måste vi avsätta mer tid till varför det underlättar om vi arbetar tillsammans. Till det behöver vi få TID, vilket våra rektorer måste se till att vi får.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar