söndag 6 maj 2018

Faktorer för att bra ledarskap i klassrummet

Norska forskare studerar ledarskapet i klassrummet, något som det forskats lite om i den svenska skolan. Nyexaminerade lärare får nog en verklighetschock när de kommer ut i arbetslivet. De skall då hantera vardagen med dess nyanser av olika situationer och det ansvar som ligger på oss lärare. Just nu så filmas tusentals timmar i norska klassrum som skall ligga till grund för studien och det ska bli spännande att ta del av vad studien visar. Observationerna fokuserar på vad bra lärare gör i olika situationer. Vilka faktorer definierar bra klassrumsledarskap? Enligt denna forskning: Emotionellt stöd, klassrumsorganisation och undervisningsstöd, och det är dessa faktorer som de studerar.

Tryggt inlärningsklimat – enligt studien så ser man tydligt om det är ett tryggt inlärningsklimat i klassrummet. Skratt, leenden och entusiasm. Det handlar även om läraren är uppmärksam på om elever behöver hjälp, i skolarbetet eller socialt. Jag försöker se varje elev varje dag, både på morgonen när de kommer in i klassrummet och under lektionstid. På morgonen får jag ögonkontakt med alla och hälsar dem god morgon. Redan här har jag möjlighet att ge extra uppmärksamhet om jag ser att någon verkar behöva det. Alla vill ju bli sedda.

En bra relation mellan mig och eleverna är en förutsättning för inlärning och min klassrumsorganisation, de strukturer och rutiner som jag etablerar i klassrummet. Under själva undervisningen är det viktigt att jag är väl förberedd så att undervisningsaktiviteten hålls uppe hela lektionen.

Den tredje faktorn är den del som, enligt forskningen, nordiska lärare tycker är svårast, inlärningsstödet. Det som handlar om hur jag hjälper eleverna att fördjupa förståelsen av ämnesinnehållet. Jag måste variera undervisningen för att tillgodose olika sätt att lära sig, samt att utmana eleverna att ta ansvar för inlärningen. Eleverna behöver utmanas att själva hitta svaret och reflektera kring vad det är de skall ta reda på istället för att ge dem svaret. De måste jobba med att hitta svaret, något många elever tycker är jobbigt. Jag själv behöver arbeta mer med att ta elevernas svar och ställa uppföljande frågor som också är öppna för att få eleverna att reflektera på en högre nivå.

Jag gillar när man får fundera och reflektera över sin egen undervisning och se vad man kan göra för att utveckla sig själv i klassrummet. Den senaste tiden tycker jag att jag har sprungit på bra litteratur och jag ser fram emot att det snart är sommarlov så att jag får grotta ner mig ännu mer i forskning och kollegors tänk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar