torsdag 25 november 2010

Så mycket bättre

Efter att ha missat de första programmen så tänkte jag att jag måste se Så mycket bättre, då mina elever talat om för mig att jag bara MÅSTE se det. Efter att ha sett ett program så blev jag tvungen att gå in på TV4play och se de tidigare avsnitten. Ack så jag bedrog mig!! Tydligen så finns bara programmet på webb-tv under en vecka, fram till nästa program sänds. Men som tur är så finns ju Youtube, så jag kunde i alla fall se låttolkningarna. Efter att ha sett programmet och klippen så blev jag tagen av Petter och hans tolkningar av låtarna. Nu rullar Spotify och Petter för fullt hemma i huset. Vem hade trott att eleverna i mellanstadiet skulle gå omkring och sjunga: En tuff brud i lyxförpackning??? Att han så öppet berättar om sin dyslexi och sina svårigheter med språket när han gick i skolan är bra för de ungdomar som har det kämpigt med sin läsning. Att höra honom berätta om ångesten över att behöva vara tvungen att läsa högt inför klassen för mig tillbaka till min egen skolgång. Jag har aldrig haft svårt att läsa men kan minnas hur man försökte lista ut vilket stycke som man själv skulle få läsa. Det stycket tränade man samtidigt som de andra klasskamraterna läste texten innan. Vad som lästes hade man ingen aning om eftersom man själv tränade sitt eget stycke. Kan inte ens föreställa mig hur det då var för de som hade det svårt att läsa. Ser nu med spänning fram emot lördagens avsnitt och hur Petter har tolkat Septembers låt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar