torsdag 16 december 2010

Att göra bedömningar

Vi som arbetar i skolans värld gör bedömningar av våra elever hela tiden och det är ett av våra viktigaste uppdrag. Eftersom jag som lärare och vi inom skolan ska verka för att göra skillnad för varje liten elev, så gäller det att jag värnar om elevernas rätt att lära. För att kunna göra detta måste jag bedöma mina elever i förhållande till målen så att de kan se sin egen utveckling. Att bedöma eleverna är inte någonting farligt utan en förutsättning för lärande. Vårt uppdrag att fostra dagens elever till demokratiska medborgare är viktigare än någonsin. I dagsläget diskuteras den formella utformningen av bedömningarna mera än innehållet, vilket jag tycker är tråkigt och något som inte gynnar våra elever. Med de nya kursplanerna som träder i kraft till hösten hoppas jag att diskussionerna kommer att handla om vad bedömningarna ska tjäna för syfte och hur de ska hjälpa eleverna framåt i sin kunskapsinhämtning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar