måndag 13 december 2010

Att få kliva in i bokens värld

I böckerna värld kan det vara spännande



Lässtunderna hemma var heliga och mamma och pappa brukade läsa för mig innan jag gick och lade mig. Det var en härlig känsla att ligga bredvid och lyssna på en berättelse och dela det tillsammans med en trygg vuxen. Det har alltid funnits böcker omkring mig när jag växte upp och texter har varit ett naturligt inslag i min uppväxt. Bokslukaråldern varade i många år, men när jag började gymnasiet avtog mitt intresse för läsning. Då läste jag nästan bara de böcker som vår lärare ansåg att vi behövde läsa, men jag kommer bara ihåg en av dem, Mina drömmars stad. Sakta men säkert började så böckerna komma in i mitt liv igen och nu skulle jag inte kunna tänka mig ett liv utan böcker. Om vi vill att våra elever ska bli aktiva läsare, och då menar jag inte att läsa för skolan utan för livet, så måste vi börja redan med de små barnen och skola in dem i läsandets magiska värld. Här har vi i förskolan och skolan en viktig roll så att eleverna får många olika upplevelser av böckernas världar. Jag är övertyga om att min mamma och pappas gåva till mig i tidig ålder, där jag fick aptit på böcker och skriftspråket gjorde mig motiverad att upptäcka böckernas mysterier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar