måndag 6 december 2010

Att arbeta med barns läsförståelse

Att vara lärare är ett av de viktigaste yrken man kan ha. Det är ett stort ansvar som vilar på våra axlar att både utbilda barn och ge dem möjlighet att utvecklas socialt. Jag blev färdig lärare 98/99 och har alltid varit glad och stolt över mitt yrkesval. När man som lärare träffar lärarstuderande får man själv den angenäma uppgiften att förmedla hur man organiserar sin undervisning. Man utmanas ju ständigt i vardagen att reflektera över hur teorier kan omsättas i praktiken, men det är alltid roligt att få dela sina erfarenheter med andra. Någonting som jag hela tiden brottas med är hur jag ska utveckla mitt arbete med barns läsförståelse. Skolan har som uppgift att att lära barn att förstå vad de läser. Alla barn har rätt till detta och att arbeta med barns läsförståelse är att undervisa för ett livslångt lärande. Läsforskningen visar att det är av avgörande betydelse att vi lärare vägleder våra elever för att utveckla sin läsförståelse. Läsförståelse uppstår inte automatiskt bara man kan läsa flytande. Om man som lärare inte är medveten om hur betydelsefullt det är för barnen att vi hjälper dem att orientera sig i texter så kommer alla barn inte få uppleva hur det är att komma ner på djupet i texterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar