måndag 9 april 2012

Att skriva Lokala Pedagogiska Planeringar

På torsdag ska jag och kommunens andra nyckelpersoner träffas för att diskutera LPP, Lokala Pedagogiska Planeringar. Att skriva dessa planeringar har inte varit helt lätt. Vi på Sundsvalls Montessoriskola har läst, funderat, diskuterat, resonerat och korrigerat. Detta är ingen sanning om hur man skriver lokala pedagogiska planeringar utan det är mina tankar och funderingar just nu. Detta är en process som vi arbetar med både individuellt och i ämnesgrupper på skolan. Dessa diskussioner är till för att vi ska komma fram till en samsyn när det gäller hur vi förstår synen på lärandet enligt läroplanen. Vi ska också tolka och konkretisera läroplanen och kursplanerna så att målen blir tydliga för eleverna. Dessa pedagogiska planeringar ligger sedan som grund för att vi ska kunna bedöma elevernas lärande både formativt och summativt. Varför gör vi då detta arbete? Jo, både för att dokumentera och för att informera elever och föräldrar om vilka kunskaper och kunskapskvaliteter som kommer att bedömas. Dessa dokumentationer hjälper oss pedagoger att hålla koll på att vi får med läroplanens delar i våra planeringar.
Hur gör man då?
Först ställer man sig frågan: Vad vill vi att eleverna ska lära sig?
Det är här vi måste börja.
När vi har kommit fram till vad det är eleverna ska lära sig så måste vi bestämma hur eleven visar att den har lärt sig det som vi har tänkt. Här är det av viktigt att det är förmågorna i kurs- och läroplanen som vi har i fokus. Det är ju förmågorna som vi ska bedöma och som undervisningen ska träna eleverna i. Här tror jag att många missar och fastnar i det centrala innehållet. Det jag blir rädd för är att många kommer att köra på i gamla invanda mönster och inte fokusera på förmågorna.
Utifrån dessa frågor är det min uppgift som pedagog att planera min undervisning så att eleverna får möjlighet att träna de förmågor som jag vill att de ska utveckla. När jag har skrivit min pedagogiska planering så är det viktigt att eleverna får ta del av den så att de vet vart de ska och vad det är som jag/vi kommer att bedöma. Om de inte vet vart de ska och vad som kommer att bedömas så ger vi dem minne en ärlig chans, utan vi överger dem.
Under arbetets gång är det också viktigt att vi ger eleverna formativ bedömning så att de vet var de befinner sig i förhållande till målen. Det är också viktigt för mig som pedagog med formativ bedömning under resan så att jag vet hur eleverna uppfattat min undervisning så att jag kan ändra min undervisning och bemöta eleverna på bästa möjliga sätt. Min erfarenhet är att dessa pedagogiska planeringar ger bättre undervisning i min klass och jag som pedagog får en annan koll och det underlättar för mig när jag ska göra bedömningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar