söndag 25 mars 2018

Textsamtal

Sitter nu och planerar ett textsamtal som jag skall ha med mina två grupper i morgon. För mig är det viktigt att jag själv har mött texten innan jag undervisar om den. Vilka svårigheter och möjligheter hittar jag texten? Jag lägger också tid på att skapa frågor till texten, även om en av uppgifterna för eleverna är att själva bilda frågor kring det som de läst. Jag försöker också sätta mig in i vilka begrepp som kan vara svåra för eleverna att förstå och gör klart för mig själv hur jag förstår dem. Textsamtal är enligt mig väldigt utmanande men också kreativa. Flera gånger har elever sagt att texter som de i början inte tyckte var så intressanta blir engagerande efter ett tag. Detta är jag övertygad om beror på att deras förståelse för texten har fördjupats i och med textsamtalet. Jag älskar när jag får ta del av när de berättar, tänker, tycker och har synpunkter om texter som vi har läst. Efter samtalet måste jag ha ett reflekterande förhållningssätt till min egen undervisning. är det någonting som jag måste undervisa om på ett annat sätt? Vad behövs i undervisningen? Genom det jag hör och ser hos mina elever under textsamtalet måste jag använda för att utveckla min undervisning. Vi är alla språkutvecklare och har ett stort ansvar på våra axlar. Som Ann- Marie Körling säger: Du kan inte ge eleverna en text som du inte undervisar om. Nu ser jag fram emot morgondagen och det samtalen kommer att ge.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar