torsdag 22 mars 2018

Dagarna efter...


Vilka tankar brottas jag med efter utbildningsdagarna? Allt fler elever har det svårt med matematiken trots att det har gjorts många satsningar inom svensk skola. Många lärare har deltagit i Matematiklyftet och fler timmar har lagts in i timplanen, men ändå sjunker resultaten. Vad kan då jag göra i mina grupper? För mig handlar det om vilket perspektiv jag har när jag pratar om de elever som är i svårigheter. Jag behöver fokusera mer på vad eleven faktiskt kan och försöka ta bort de hinder som finns i elevens lärande. Jag måste också titta mer inåt på min egen undervisning och tillrätta lägga den så att alla elever kan bli inkluderade. Inkludering inom matematiken, vad är det? Många menar att inkludering är när alla elever är i klassrummet samtidigt. Men betyder det egentligen att alla är inkluderade i matematik? Nej, det tycker inte jag. Man kanske inte förstår min förklaring eller uppgiften och är då inte inkluderade i ämnet matematik. Hur ser min undervisning i matematik ut? Vilka lärandeaktiviteter har jag och hur påverkar de mina elevers lärande i matematik? Jag har världens härligaste arbete och att få följa med eleverna på deras matematikresa är en häftig upplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar