onsdag 21 mars 2018

Utbildningsdagar i Stockholm



I söndags begav vi oss, 7 pedagoger från Mimerskolan, till Stockholm för att delta vid två dagars fortbildning kring matematiksvårigheter. För oss är det ovanligt att vi får åka iväg så många och vi är väldigt tacksamma över möjligheten. Det blev många viktiga diskussioner efter båda fortbildningsdagarna och vi kände alla att vi fick oss både tankeställare och bekräftelse med oss tillbaka till Sundsvall. Det är skönt att få bekräftat av forskare och föreläsare vad som är viktigt i min egen undervisning men samtidigt är det viktigt att våga granska sin egen undervisning istället för att hitta "fel" hos barnet. Jag vill titta mer på min egen metod, det undervisningsmaterial lag väljer samt konkretionsnivån på min undervisning. För det lilla barnet är det konkreta mycket viktigt för inlärning och jag tror att jag ibland går för fort fram i abstraktionsnivå. Nu ser jag fram emot de fortsatta diskussioner vi skall ha på matteträffarna där vi kopplar det vi tagit till oss från föreläsningarna med
våra egna erfarenheter och kompetenser. Helena Roos avslutade sitt föredrag med ett citat som jag tog till mig: "Alla har rätt att lyckas i skolan, vi är alla unika, och vi behöver olika!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar