söndag 1 april 2018

Problemlösning

Veckans enda mattelektion ägnade vi åt problemlösning med whiteboardtavlor. Jag kör oftast enligt EPA, enskilt, par och sedan alla. Det är viktigt att alla får en ingång till problemet så därför får  de klura på sin lösning på en whiteboardtavla och sedan får de berätta för varandra i par eller grupp hur de löst problemet. Det är helt fantastiskt att få gå runt och höra det engagemang som är i paren. Att få höra en kommentar som: "Nu förstod jag inte riktigt, kan du förklara en gång till?" gör att man ler som pedagog. Detta moment, att diskutera sina lösningar " är väldigt viktig då båda eleverna i paret eller alla i gruppen skall kunna berätta för de andra hur de löst uppgiften. Som pedagog är det viktigt att jag innan har funderat ut vilka olika sorters lösningar och eventuella missförstånd jag kan stöta på, detta för att kunna hjälpa eleverna på bästa sätt. På så sätt kan jag också snabbt välja ut lösningar som jag vill att de redovisar framme vid tavlan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar