torsdag 5 april 2018

Lärare och nya idéer

Vårt uppdrag är att leda våra elever genom kunskapsresan och fylla på med utmaningar som utvecklar deras kunskapsnivåer. Dylan William har vid något tillfälle jämfört oss lärare med skator, vi tar en blänkande ny idé, provar den och fortsätter efter ett tag till nästa idé. Jag tror tyvärr att det kan vara så för många ibland när man varit på föreläsningar och inspirerats. Jag har under mina yrkesår läst och utmanat mina egna kunskaper, fyllt på för att lära mig nytt, försökt fått nya infallsvinkar och främst för att utveckla min egen undervisning. Under åren har jag själv hoppat på tomteblossidéerna och förändrat efter de vindar som blåst då. Idag känner jag mig mer eftertänksam och jag försöker nu få min undervisning djupare och med fler representationer än de blänkande nya idéerna. Jag önskar och strävar efter en undervisning där eleverna får ta del av olika representationer för de olika kunskaperna som behövs och att ge dem olika verktyg för lärandet. Att hitta varje elevs speciella utvecklingszon och nästa steg i utvecklingen är en utmaning som driver mig framåt. Flera forskare har sett att höga förväntningar ger ett ökat lärandet och det är någonting som jag också märker att jag kan se. Jag ser fram emot en härlig fortsättning på vårterminen och de utmaningar som jag som pedagog ställs inför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar