måndag 31 januari 2011

Har varit på föreläsning

Dags att rikta fokus från individen ibland. 
Idag har några av oss vuxna på skolan haft studiedag och diskuterat åtgärdsprogram i skolan tillsammans med en lärare från Mittuniversitetet. Det var en väldigt givande dag och det blev många intressanta diskussioner. Det som gladde mig mest är att det äntligen har konstaterats att det tidigare varit för mycket fokusering av brister och egenskaper som förläggs hos individen. Det är dags att se över vilka olika faktorer i elevens lärandemiljö som skapar förutsättningar för lärande och där eleven utvecklas. Vi måste sätta oss in i elevens situation och titta på vår egen undervisning både när det gäller innehållet och vår lärmiljö. Blev lite chockad när vi fick höra att det är så många som 15-20% av alla elever som har åtgärdsprogram. Det är väldigt viktigt att ställa sig frågan om jag skulle vilja vara elev i min egen klass. Ska nu gå och lägga mig och titta på klass 9A på SVT-Play som jag missade tidigare i kväll. Ska bli spännande att se vilka diskussioner detta sätter igång med tanke på trailern till programmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar