tisdag 4 januari 2011

Ett besök på stadens bibliotek



Har idag varit och besökt stadsbiblioteket här i Sundsvall och inser varje gång vilken guldgruva det är. Många barn saknar böcker hemma och jag hoppas att skolan gör en insats för att få dem intresserade av att läsa. Har nu lånat på mig en hög med barnlitteratur som jag ska läsa nu de sista dagarna på jullovet. Högläsningen i skolan är viktig och särskilt betydelsefull för de barn och ungdomar som inte frivilligt läser skönlitteratur på egen hand. Dessa barn känns som om de blir fler och fler. Själv var jag en bokslukare, men de böcker som jag själv läste är det inte många barn som läser idag, så därför är det viktigt att som lärare bygga upp ett lager av böcker både för högläsning och för att kunna hjälpa till vid val av bok för eleverna.
Jag är författarens röst i klassrummet och därför är det viktigt att jag själv har läst böckerna innan jag läser dem högt för barnen. Efteråt samtalar vi om det lästa och kan här lyssna in och dela med oss av våra egna personliga tankar. När jag läser för och med barnen har jag en möjlighet att visa dem en väg in i böckernas värld, en värld som utvecklar deras språk och ger dem möjlighet till stimulans av både intellekt och fantasi. Nu ska jag krypa upp i soffan med en, förhoppningsvis bra bok,  en stor kopp thé och föras med bort till ett land långt, långt borta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar