måndag 10 september 2018

Efter inspiration från Kerstin Dahlin, utmanande undervisning, så arbetade jag med framgångsfaktorer i min handledargrupp. Jag tog hjälp av strukturen "karusellen", där jag började med att lägga ut fyra blädderblockspapper i klassrummet och fyra färgpennor. Sedan delade jag in klassen i fyra grupper med hjälp av slumpen. Varje grupp fick börja vid var sitt papper som var helt blankt. De fick börja fundera över vad som kännetecknar en elev som lär sig mycket. Vad gör den eleven? Varje grupp fick några minuter på varje ställe. De funderade tillsammans och skrev ner gruppens tankar på papperet med sin egen färg. Därefter tog de med sig pennan till nästa papper, läste igenom vad klasskompisarna svarat och fyllde på med sina egna tankar. När de besökt alla fyra papper gick vi tillsammans igenom alla svaren och diskuterade om det fanns några likheter och om någonting var oklart. Därefter sammanställde jag gruppens tankar på ett papper som nu pryder vår klassrumsdörr. Det var väldigt härligt att få gå runt och lyssna på deras tankar och resonemang.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar