tisdag 5 juni 2018

Att arbeta med mini whiteboard

När vi tränar begrepp och metoder i matematiken så använder jag gärna whiteboardtavlor som hjälpmedel. Först har jag en genomgång på tavlan och sedan får eleverna prova några uppgifter själva på sina tavlor. Mina elever älskar dem! Det blir ett bra komplement och eftersom de oftast arbetar enskilt eller i par så aktiveras alla och de känner sig sedda. Jag använder tavlorna som bedömningsunderlag i samband med genomgångar och övningar. Jag som lärare får en snabb överblick över vad klassen behärskar på gruppnivå och vad vi behöver träna mer på. Det ger mig ganska snabbt en bild över vilka som har förstått och vilka som behöver med stöd. Under tiden som de arbetar går jag som pedagog runt och ger feed back till eleverna. Idag har vi arbetat med kort division och eleverna får kontrollera sina kvoter med multiplikation.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar